CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, June 9, 2013

KEBAS'13 ~Part 3~


Assalamualaikum, Salam Sejahtera & Salam Ukhwah...

Kali ini saya ingin menyambung cerita 
Program KEBAS'13 ~Part 3~ 
untuk aktiviti pada hari ketiga...


Aktiviti Hari Ketiga

Aktiviti kali ni dimulakan dengan lawatan ke Pulau Aceh, Mersing...

Jangan fikir Pulau Acheh di Indonesia sahaja..
Di Malaysia juga ada Pulau Acheh tau..

Orang-orang kampung menceritakan
nama pulau tersebut diberi
berdasarkan kisah sejarahnya...

Pada zaman dahulu,
pulau tersebut pernah menjadi sebagai tempat berlindung oleh
pedagang-pedagang dari Acheh...
Jadi tidak hairanlah nama pulau tersebut diberi nama Pulau Acheh...

Pulau Acheh boleh dikunjungi dengan
 melalui jeti Penyabong yang jaraknya sekitar 2 km sahaja.

 Secara fizikalnya, terdapat beberapa buah lagi pulau yang
 berdekatan Pulau Aceh seperti 
Pulau Sembilang, Pulau Seri Buat, Pulau Layak,
 Pulau Tengah dan semestinya Pulau Tioman.


"Lawatan ke Pulau Acheh"

Hari ini kami semua akan ke Pulau Acheh...
Excited juga lah...
Kali terakhir saya pergi masa darjah 6...
Sekarang dah umur 22 tahun...
Hampir 10 tahun tak ke sana lagi...

Ni gambar-gambar saya dan rakan 
dalam perjalanan ke hujung Jeti Penyambung
 untuk menaiki bot ke sana...



Sebelum bergerak ke Pulau Acheh,
En. Fauzi telah mengetuai bacaan doa
supaya kami semua dalam keadaan selamat dari
 segala bahaya yang tidak diingini...



Kami bertolak ke Pulau Acheh pada pukul 9.30 pagi
dengan menaiki bot nelayan...



Suasana semasa dalam perjalanan ke Pulau Acheh....


Setelah merentasi lautan selama 2 jam..
Kami pun sampai ke destinasi yang ditujui...



Disebabkan di Pulau Acheh itu tiada kemudahan jeti bot terpaksa
 berhenti lebih jauh dari persisiran pantai.....

Ini bermakna kami semua kena terjun 
dalam laut dan berenang ke tepi pantai...

Memang cuak,cemas, kecut perut, 
semua ada lah untuk orang yang
 pernah ada pengalaman lemas...

Lagi menambah takut saya..
Tiba-tiba, En. Fauzi dan pemandu bot
menjumpai obor-obor berada di 
kawasan tempat kami hendak terjun...

Takut dan cuak lah...

En. Fauzi turun ke laut dahulu untuk menangkap 
obor-obor dan mematikannya....
Beliau juga memastikan tiada 
obor-obor lagi berada di kawasan tersebut...


Saya perempuan pertama terjun dari bot...
Saya rasa takut sangat..
Selepas pengalaman saya pernah lemas dulu,
saya ada juga belajar beranang dengan betul..
Masalahnya dah lama saya tinggalkan ilmu tu..
dan tak confident untuk lakukan aktiviti tersebut...


Apa yang saya fikirkan waktu tu,
Kalau saya tak berani terjun dari bot,
Macam mana rakan-rakan saya yang lain...
Lagi lah mereka takut..

Saya buat keputusan untuk terjun dahulu,
supaya rakan-rakan saya yang takut untuk terjun
akan berani terjun selepas melihat saya terjun...
Kalau saya yang fobia pun boleh selamat terjun,
ini kan lagi kawan-kawan saya yang lain...

Akhirnya saya dan rakan-rakan perempuan
berjaya terjun dari bot dan selamat sampai ke pesisiran pantai...  



Lagi best,
Saya dan rakan-rakan berjaya mengapungkan diri..
ada di antara rakan saya siap belajar berenang..
best sangat....


Hampir sejam kami berjemur di tengah panas,
Kami melakukan pembersihan di pesisiran pantai 
dengan mengutip segala sampah sarap 
yang ditinggalkan oleh pengunjung yang datang melawat ke situ...

Selepas selesai membersihkan kawasan pantai..
En. Fauzi membawa kami ke sebuah perigi 
yang dibuat oleh para nelayan ...


Kemudian,
kami ke tempat pengeringan ikan pekasam..




Kami menaiki bot semula untuk ke Kelong Acheh..
Kelong tersebut berdekatan dengan Pulau Acheh...


"Visit to Kelong Acheh"

Melawat ke Kelong Acheh bukanlah
dalam perancangan program...
Mungkin rezeki kami hari itu,
kami datang ke Kelong Acheh dan
melawat sekitar kelong tersebut...


Kelong ini menjadi tumpuan pelancong yang suka
 memancing sambil menikmati pemandangan indah di tengah laut....

Macam duta pula cakap macam ni..hehehe..

Kami boleh lihat pemandangan
Pulau Acheh dari kelong ini...

Kelong ini ada menyediakan tempat penginapan,
gerai makan dan kawasan memancing untuk pengunjung
dengan harga yang berpatutan....

Maklumat lanjut sila lawati ke laman sesawang ini :
http://www.kelongacheh.com

Kami dibawa melawat keseluruh kawasan Kelong..
Ada seorang uncle ni bagi air free pada kami
 semua sambil menikmati pemandangan disitu...



Selesai sudah program kami
selama 3 hari 2 malam di Teluk Penyabung...

Kami pulang ke Universiti Teknologi Malaysia
 pada pukul 3.30 petang...

Jutaan terima kasih dan syabas kepada rakan-rakan
 yang bertungkus lumus menjayakan program ini...

Saya rasa amat gembira dan berasa puas hati
dengan kejayaan kita semua...

Di sini juga saya memohon maaf atas
segala kesalahan, kesilapan dan kekurangan saya
dalam mengendalikan program ini...
Tanpa anda semua program ini tidak akan berjalan dengan jayanya..

Diharap program seperti ini dapat dijalankan dan
diteruskan oleh mahasiswa dan mahasiswi UTM
 pada masa akan datang....

Sekian, Terima Kasih...

Tamat....

0 comments:

Post a Comment